Zabawa w szkołę

Zabawa w szkołę.

Uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej dużo czasu po powrocie do domu poświęcają zabawie. Na pierwsze miejsce wysuwa się zdecydowanie zabawa w szkołę. Choć z czasem, kiedy dziecko przyzwyczai się do swojej nowej sytuacji, do prawidłowego pełnienia ważnej roli ucznia, kiedy szkoła stanie się już sprawą powszednią, powrócą inne tematy zabaw. Znów jak kiedyś, będzie bawić się w dom, w sklep, w lekarza, w podróż, wojsko, w Indian itp. Z tym, że zabawy te będą nieporównanie bogatsze. Dziecko wykorzysta w nich wszystkie nowe wiadomości zdobyte w szkole, i w rozmowach z kolegami, ii przez własne obserwacje.

Potrzebne mu będą nadal zabawki, które towarzyszyły mu od najmłodszych lat. Wykorzystywać je będzie jako rekwizyty w tych swoich coraz ciekawszych, coraz bardziej skomplikowanych zabawach, podobnych często do małych przedstawień teatralnych. W zabawach tych będzie uczestniczyć coraz więcej osób. A tematów dostarczy nie tylko życie, ale również przeczytane bajki, opowiadania, książki.

Uczniów młodszych klas pasjonują również wszelkiego rodzaju gry zręcznościowe: bierki, pchełki, skaczące czapeczki, serso, kometka, a także gry stolikowe, domino, loteryjki. Wszystkie one ćwiczą precyzję ruchów, uczą spostrzegawczości, sprzyjają koncentracji uwagi, a więc doskonalą sprawności tak bardzo potrzebne przy nauce szkolnej. Dobrze więc, by wiele z tych gier dziecko miało w domu. Warto też od czasu do czasu wygospodarować parę chwil, by zagrać z nim. Chociażby po to, aby stwierdzić, że mamy przed sobą partnera, którego już nie tak łatwo pokonać. Dziecko, jeszcze nie tak dawno dość nieporadne, osiągnęło znakomitą orientację i sprawność. W grze w bierki czy serso stało się mistrzem nie do pokonania.

Uczniowie młodszych klas chętnie sięgają również po zabawki konstrukcyjne. Budowle, jakie z nich wznoszą, pojazdy, jakie konstruują, są coraz bardziej skomplikowane, wykonane starannie j z dużą precyzją. Z czasem zabierają się do prostego majsterkowania. Pierwsze udane próby zachęcają do podejmowania trudniejszych i bardziej złożonych zadań.

Chętnie wypowiadają się rysunkiem. Toteż warto stworzyć im w domu takie warunki, aby mogli – kiedy tylko zechcą – rysować i malować. Wprawdzie ich prace plastyczne nie są już tak pełne rozmachu, jak przedszkolaków, postacie przedstawiane są bardziej statycznie, ale za to dziecko umieszcza mnóstwo szczegółów, na które dotychczas nie zwracało uwagi, które pomijało. Teraz stają się one dla niego tak ważne, że eksponuje je w swoich pracach. Bo na swoich rysunkach dziecko przedstawia przede wszystkim te rzeczy, które mają dla niego najistotniejsze znaczenie.

Co pewien czas starsze dziecko dokonuje przeglądu swoich zabawek i uznaje, że wiele z nich jest mu już niepotrzebnych. Wysłużone, sfatygowane, zniszczone powinno po prostu wyrzucić, natomiast te, które zachowały się w zupełnie dobrym stanie, może podarować młodszemu rodzeństwu, dziecku z sąsiedztwa, koledze. Wiele dziewcząt przez bardzo długi okres czasu pozostawia sobie ulubioną lalkę. Niektóre zachowują miniaturową zabawkę i urządzają dla niej malutkie mieszkanko, wyposażają je w coraz to nowe mebelki, ozdoby. Inne znów dla nieco większej lalki gromadzą przeróżne, własnoręcznie wykonane stroje. Chłopcy chętnie kompletują żołnierzy, różnego rodzaju pojazdy: samochody, ciągniki, lokomotywy. Dobrze, gdy rodzice ze zrozumieniem i szacunkiem traktują te dziecięce upodobania, które z czasem przerodzić się mogą w jakieś kolekcjonerskie zamiłowanie.

Dziecko w młodszym wieku szkolnym najchętniej bawi się w kilkuosobowej grupie wybranych, zaprzyjaźnionych kolegów. Pasjonują je rozmaite zawody z rówieśnikami. Pragnie ono ciągle porównywać swoje możliwości i umiejętności z umiejętnościami innych. Chce bowiem nie tylko wiedzieć, czy potrafi tak dobrze jak inni czytać i rachować, ale również czy potrafi tak szybko jak koledzy biegać, tak sprawnie łapać piłkę, tak celnie rzucać, tak zgrabnie skakać. Jednym słowem chce poznać swoje możliwości. Chętnie Więc uczestniczy w różnych zabawach i grach sportowych. Do wielu z nich potrzebny jest odpowiedni sprzęt. Toteż dziecko w tym wieku bardziej niż z zabawki ucieszy się, jeżeli dostanie w prezencie komplet do badmintona, tenisa stołowego, skórzaną piłkę, która mu posłuży do rozmaitych gier, płetwy czy okulary do nurkowania, wrotki, łyżwy, narty lub inny sprzęt sportowy.

W młodszym wieku szkolnym rola zabawy jest prawie tak samo ważna jak nauki szkolnej. Podczas zabawy dziecko się odpręża, uspokaja. W zabawie ćwiczy też i doskonali wiele umiejętności i sprawności niezbędnych przy nauce. Toteż starajmy się stwarzać mu warunki do dobrej, kształcącej zabawy. A jednocześnie przyzwyczajać do tego, że obowiązki szkolne są najważniejsze.